nenzys.blogg.se

Att bli sexuellt utnyttjad. Här är min historia. Min kamp för mitt liv

Dilemma

Kategori:

Jag har ett stort dilemma på jobbet. Jag fick veta imorse att en av mina hyresgäster misskött tre schäfervalpar, genom att ha importerat dem från Irak, satt dem i en bur ute i 10 minus grader, med bara bröd och vatten. Gud vet hur länge?! Hundarna var smittade med rabies.

Han försökte också få dem sålda genom att fråga sina grannar om dom ville ha en valp för en tusing.

Valparna var i så dåligt skick att de avlivades.

Jag känner nu så stark avsky för denna människa att jag inte har lust att hjälpa honom om något skulle vara fel i hans lägenhet.

Vad skulle du ha gjort?

Kommentarer

  • RING NU PÅ EN GÅNG och INTE SEN UTAN NU! säger:

    Anmäl honom.
    Du ska ringa till 2 ställen och det är:

    1. Ring till djursjukhusen (eller vad det nu heter) och berätta

    2. Och du ska även ringa till POLISEN.
    Varför? Rabies är en farlig sjukdom. Om en människa har tagit på djuret så kan rabies även gå till människan.
    JAG MENAR ALLVAR!
    Det är sant rabies från djur till människan.

    RABIES = MYCKET FARLIGT

    RING NUUUU!

    Karln måste polisanmälas helt enkelt han är farlig för folket i samhället.



    Svar: Han är polisanmäld och anmäld till Jordbruksverket.valparna är avlivade. Frågan är nu om moral, om jag ska hjälpa denna man med hans problem i lägenhet.
    Tack för ett bra svar i alla fall!

    Kram
    Nenzy - mitt liv som sexuellt utnyttjad

    2012-12-18 | 12:21:25
  • rabies säger:

    Det var jag som skrev att du MÅSTE ringa till både djurhuset och till polisen

    Jag gick ut på nätet och letade. Där stod det bland annat så här:
    Rabies är anmälningspliktig

    Alltså "anmälningspliktig" så ring nuuuuuuuuu!
    Snälla tänka på folket i samhället.
    Även om personen säger till dig: Ingen har rört hundarna.
    Tro inte på honom gör inte det.
    Om rabies sprider sig där du bor och folket blir sjuka och dör. Då kommer du ångra dig.

    Så snälla ring NUUUUU!


    Svar: Hundarna är redan avlivade av veterinär och mannen är anmäld.
    Nenzy - mitt liv som sexuellt utnyttjad

    2012-12-18 | 12:27:10
  • C säger:

    Förstår ditt dilemma med hur du ska bete dig mot en människa som kan göra något så fruktansvärt. Jag har en annan yrkesgrupp än va du har och jag som du hamnar väldigt ofta i situationen där hjärtat säger en sak men man måste sköta sitt jobb och bita ihop. Tyvärr.. Jag måste försöka vara professionell på jobbet även om jag må avsky denna person privat. Jag har stött på hustrumisshandlare, mördare och många andra människor som gjort fruktansvärda saker men dom är tyvärr och människor som behöver vård som alla andra. Jag har själv två stora hundar hemma som jag älskar över allt och jag kan inte förstå hur man kan skada något så oskyldigt som ett djur. Så mitt tips till dig är att vara professionell på jobbet och försöka tänka bort. Svårt, jag vet.

    Svar: Tack för en bra kommentar. Jag har många gånger hamnat i moraliska dilemman. Framför allt när jag jobbade som undersköterska. Men det känns extra jobbigt nu med att veta att han är en djurplågare. Jag är en stor djurälskare och tar så illa vid mig!
    Men jag vet redan att jag måste sköta mitt jobb, tyvärr denna gång också!

    Tack för ett bra svar!

    Kramar N
    Nenzy - mitt liv som sexuellt utnyttjad

    2012-12-18 | 16:15:45
  • Josephine säger:

    Du behöver inte hjälpa honom med någontig. Jag skulle aldrig sätta min fot i hans lägenhet. Självklart måste ju han vara psykiskt sjuk på något sätt men man väljer ju ändå själv hur man behandlar hundarna. Nej usch, du är inte skyldig honom någonting! Visa att du tkr att det han gjorde var fel, det är det minsta du kan göra. Kram!

    Svar: Det är så jag känner. Tyvärr blir det nog så att jag måste. Jobbigt då det känns skit att hjälpa någon som gjort så illa! Jag är en stor djurälskare och tar så illa upp.
    Tack för en bra kommentar!

    Kram
    Nenzy - mitt liv som sexuellt utnyttjad

    2012-12-18 | 16:39:28
  • Natalie säger:

    Skulle gått in med en kökskniv och dödat aset!

    2012-12-18 | 17:43:57
    Bloggadress: http://olssonnatalie.blogg.se
  • Rikki säger:

    Oavsett vad mannen har gjort i sitt liv, så måste du, som anställd, sköta ditt jobb och inte låta personliga åsikter komma emellan.
    Jag förstår hur du känner det, hade själv velat 'straffa' någon privat... men tyvärr så är det så!

    Svar: Japp, plikten framför allt. Jag tycker att det har blivit en jätte bra diskussion. Och jag vet redan vad jag måste göra. Men känns tungt att hjälpa en människa som gjort något så ont.
    Kram N
    Nenzy - mitt liv som sexuellt utnyttjad

    2012-12-18 | 18:31:06
  • X säger:

    Av hälsomässiga skäl skulle jag aldrig gå in i hans lägenhet eftersom han mer eller mindre har handskats med hundarna. Och djurvän som jag är skulle jag starkt ta avstånd från denna person.. Om du inte får skit själv för att inte utföra arbete i hans lägenhet så tycker jag att du ska strunta i det :)

    Svar: Bra åsikt. Får se vad som händer framöver... Funderar på att prata med chefen om att jag skulle tycka att det är jobbigt att hjälpa honom om han behöver hjälp.
    Kram N
    Nenzy - mitt liv som sexuellt utnyttjad

    2012-12-18 | 21:44:51
  • Belovely säger:

    Jag hade inte tagit nån kontakt med en sån människa. Jag är så arg när man läser o ser djur plågas och önskar samma plåga till de personerna.
    Men du har väl inget ansvar o hjälpa andra som bor runtomkring dig? Jag skulle iaf inte klara va trevlig mot såna människor för de har inga hjärtan eller midlidande.

    Svar: Jag jobbar som vaktmästare så jag måste tyvärr göra mitt jobb och hjälpa honom om han behöver hjälp. Känns skit jobbigt må jag säga!
    KRAM
    Nenzy - mitt liv som sexuellt utnyttjad

    2012-12-23 | 20:49:37
    Bloggadress: http://belovely.blogg.se

Kommentera inlägget här: