nenzys.blogg.se

Att bli sexuellt utnyttjad. Här är min historia. Min kamp för mitt liv

Dagbok

Kategori: Personligt

Jag är en av de tjejer som mår fruktansvärt dåligt när jag har mens. Jag får sån värk att jag mår illa, blir svimmfärdig och får även huvudvärk.

Mensvärken tar så mycket energi och ger så mycket smärta att jag går vara hemma från jobbet minst en dag i månaden.

Visst vet jag att det finns tabletter, men försöker stå ut. Sover flera timmar och håller mig varm om mage och fötter.

Jag har även kopparspiral som gör det värre. Men då jag inte kan ha något annat preventivmedel så får det vara så.

Jag vet att det är många tjejer som har samma problem. Jag vill bara ge små hemma-knep som fungerar för mig:

- Håll dig alltid varm om fötterna!

- Drick varma drycker

- Plåga inte dig själv, ta tablett och lägg dig en stund.

- Blöder du mycket finns det receptets tabletter för detta; Cyklo-F, det är dyrt och man måste ta många, men det kan vara värt.

- Har du stora problem; prata med en barnmorska på ungdomsmottagning, eller sök hjälp på annat håll.

- Ta hand om dig själv! Det är mycket påfrestande för kroppen under menstruation.

Jag tycker att mensen är den jobbigaste tiden i månaden, både hormoner åt alla håll och allt lidande. Vissa månader bättre än andra.

Har ni några bra tips till mig?

Kommentarer

  • Sandra säger:

    Tar du inte ipren eller liknande? För om man gör det så ska man ta tabletten innan det börjar göra riktigt ont, annars kan det vara så att det inte fungerar. Men det visste du säkert redan! :)

    Svar: Jag försöker ta tabletter, men ofta så tar jag dem försent som du skriver. Värken kommer på en gång. Tack för tipsen i alla fall, ska försöka bli bättre på att ta dem tidigare. För annars funkar det ju som sagt inte.
    Kramar N
    Nenzy - mitt liv som sexuellt utnyttjad

    2013-01-22 | 16:32:55
  • Carina säger:

    Ipren funkar inte på mig.
    Men däremot Alvedon.
    När det handlar om värktabletter så varierar det får person till person vad som passar en.

    På dagen: Så fort jag känner det minsta lilla värk. Så tar jag 2 st Alvedon på en gång.

    Om jag får mens på kvällen när jag ska gå och lägga mig. Så tar jag 2 st Alvedon fast jag inte har hunnit fått någon värk.
    Varför? Kommer det värk så vaknar jag först när den är som värst. Och värktabletten gör inte verkan förrän ca efter 30 minuter.
    Man ska INTE äta värktabletter i onödan.
    Men mens har man 1 gg/månad (i alla fall jag)
    Och får mensen på kvällen får man inte varje gång.

    2 ggr av 3 får jag mensvärk
    1 ggr av 3 får jag inte mensvärk


    Svar: Tack så jätte mycket för tipset! Jag är dålig på att ta hand om mig själv och dessutom ta tabletter när jag börjar få ont. Tänker att det nog går över, men jag ska veta bättre nu!
    Tack!

    Kram N
    Nenzy - mitt liv som sexuellt utnyttjad

    2013-01-22 | 18:48:37
  • Ylva säger:

    Cyklo-F, fyfan vad jag älskar dem tabletterna! Min räddare varje månad.

    En grej som jag brukar göra när jag har mensvärk är att lägga mig i sängen, på rygg, och göra tramprörelser med benen i luften. Som att man cyklar. Det lättar på smärtan väldigt mycket, i alla fall för mig:)

    Svar: Funderar på att skaffa mig lite Cyklo-F faktiskt. Det är många som säger att de är värda pengarna!
    Tack för tipset! Ska pröva och se om det funkar på mig nästa gång!

    Kram N
    Nenzy - mitt liv som sexuellt utnyttjad

    2013-01-23 | 12:28:15
  • Angelika säger:

    Jag äter dadlar, min värk minskas ganska mycket dom tider jag äter, jämfört med dom jag inte, dock behöver jag har ätit ett par dagar innan mens. Dadlar har högt järninnehåll, har läst någon stans att 9=dagsbehovet av järn. Brukar köpa 200g påsar med torkade, räcker i cirka 4-5dagar. Rekommenderas starkt att prova.

    Svar: Vilket spännande tips! Får pröva detta!Tack så mycket för tipset!

    Kram N
    Nenzy - mitt liv som sexuellt utnyttjad

    2013-02-02 | 14:13:32

Kommentera inlägget här: